Waarom je altijd moet blijven investeren in jouw website
-
Datum: 03 januari 2022
Leestijd: 5 minuten
Doorontwikkeling in jouw website
Steeds meer organisaties investeren actief in hun online identiteit en zichtbaarheid. Voorbeelden van deze investeringen lopen uiteen van een volledige revisie van hun website tot het aanmaken van online visitekaartjes. Wij onderschrijven deze investeringen natuurlijk, omdat jezelf online presenteren belangrijker dan ooit is!
Maar betekent deze eenmalige investering nou dat je achterover kunt leunen? In deze blog delen we een aantal tips over hoe je jouw website kunt verbeteren, én geven we antwoord op deze vraag.
Een website is nooit af
Een bekend fenomeen is dat veel ondernemers denken wanneer hun nieuwe website klaar is, dat er nooit meer iets hoeft te gebeuren. Dit is helaas niet zo, want eigenlijk begint dan het echte werk pas voor de organisatie! Na het moment van oplevering van de website moet je als onderneming namelijk gaan ondervinden welke wensen jouw bezoekers eigenlijk hebben. Door deze wensen goed te verwerken in de website van jouw organisatie vergroot je de kans op verbeterde gebruiksvriendelijkheid en uiteindelijk een groter bezoekersaantal.
Het surfgedrag, technologieën en jouw behoeften veranderen voortdurend. Besteed daarom voldoende tijd en aandacht aan je website. Hiermee bedoelen we te zeggen; analyseer wat er gebeurt, en optimaliseer de eventuele problemen die je hebt geanalyseerd. Het gaat hier om een tijdsinvestering die uiteindelijk altijd beloond zal worden.
Ben jij daarom toe aan een nieuwe start? Of ben je toe aan het onderbrengen van bepaalde activiteiten?? Neem dan snel contact met ons op. Naast dat wij gave software ontwikkelen, werken wij ook samen met goede en betrouwbare partners die jullie eventueel verder kunnen helpen in de onlinewereld.
Update je website
Je kan een website heel goed vergelijken met een auto of een motor. Zonder onderhoud of APK blijft een auto of een motor vast en zeker wel even doorrijden, maar er komt natuurlijk een moment dat er eventuele problemen volgen wanneer deze niet met enige regelmaat wordt onderhouden.
Dit is nou ook het geval met een website. Een website maakt gebruik van een CMS (Content Management Systeem). Dit is de ‘achterkant’ van een website; de plek waar je de content van je website eenvoudig kunt beheren, wijzigen of doorvoeren. Deze omgeving is het hart van je website, maar daarnaast zie je vaak dat organisaties verschillende plug-ins gebruiken om extra tools te activeren op de website.
De techniek van een CMS-systeem en ook van plug-ins staat niet stil, er wordt voortdurend door allerlei ontwikkelaars in de hele wereld gewerkt om de systemen zo goed mogelijk te laten draaien. De updates die voortkomen uit de werkzaamheden verbeteren de plug-ins en dichten onder andere de kansen op beveiligingslekken.
Het niet updaten zorgt ervoor dat de afstand tussen jouw versie van de website of plug-in en de laatste veilige versie ervan steeds groter wordt, dit maakt het uitvoeren van een toekomstige update steeds kostbaarder.
Verplaats je in je doelgroep
Indruk maken op je bezoekers met je website? Hieronder vind je een aantal vragen die jij jezelf kan stellen om je goed te verplaatsen in jouw klant!
We beginnen misschien wel met de makkelijkste: Welk doel dient de website? Denk hierbij aan: informeren, verkopen, aanzetten tot een actie, inspireren of informeren.
De tweede vraag die jij aan jezelf kan stellen is: Wat wil mijn bezoeker lezen? Probeer te voorkomen dat je alleen vertelt hoe goed je bent, maar zorg dat je je echt in jouw klant verplaatst. Naar welke informatie is jouw klant op zoek?? Waar wil de klant mee geholpen worden?
Waarmee maak jij jouw klanten blij? Denk na over functionaliteiten die handig zijn voor jouw klant of bezoeker. Nog beter: Wees uniek! Wat mist een bezoeker bij anderen en kun jij in voorzien?
Leg jouw ideeën eens voor aan je klant. Vaak denk je jouw klant zelf goed te kennen, maar is dit ook echt zo? Ook de ideeën en behoeften van een klant veranderen. Wees daarom niet bang en vraag je eigen klant eens om input.
PERSOONLIJK ZIJN! Die woorden lees je overal, maar het helpt zeker om de drempel te verlagen om actie te ondernemen. Denk hierbij aan iemand iets laten kopen of contact met jouw organisatie op te laten nemen. Wat je ‘Call-To-Action’ ook is, door te laten zien wie jij bent, verlaag je die drempel tot actie. Zorg ervoor dat de bezoeker vertrouwen krijgt op jouw website. Relevante reviews kunnen hier bijvoorbeeld bij helpen om de klant te activeren om actie te ondernemen.
Activeer je design
Gebruiksvriendelijkheid en conversieoptimalisatie is een belangrijk aspect voor je website. Vaak worden websites ontwikkeld met het doel om geld te verdienen, niet om enkel mooi te zijn in de onlinewereld. We streven als X-Interactive dan ook naar het ontwikkelen van websites die zowel hun doelen behalen, als een aantrekkelijk design hebben. Hiervoor worden we gewaardeerd door onze klanten. Een voorbeeld van zo een beoordeling? Die zie je hieronder;
Elwin Arends – Quick REclame
Sinds wij samenwerken met X-Interactive hebben wij meerdere websites laten ontwikkelen door hen. Het contact verloopt altijd lekker vlot en de resultaten mogen er zijn. Er is een perfecte balans tussen een goed werkzame website en een goed ogende website.
‘’Er is een perfecte balans tussen een goed werkzame website en een goed ogende website’’ daar kom ik graag even op terug, en geef ik je graag een vijftal simpele tips:
1. Zorg voor een goed contrast tussen logo, afbeeldingen en kleuren.
2. Maak eenvoudig contact met je bezoeker.
3. Laat je kennis of producten mooi maar eenvoudig zien.
4. Let goed op je content, en witregels. Blijf consistent.
5. Zorg voor een responsive website [die ook werken op mobiele telefoons, iPads en andere tablets].
Ontwikkel je website tegelijk met je organisatie
Je organisatie groeit als kool! En zijn geweldige plannen geschreven om de groei verder te realiseren. Iedereen is ready! Alles staat gereed voor de ontwikkelingen. Laat die extra groei maar komen, maar ben je nu klaar? In onze ogen niet. Het begint nu pas.
Nu je organisatie groeit, moet elk facet van jouw organisatie de kans krijgen om mee te groeien. Dus ook je website. Past de website van een paar jaar geleden nog bij de organisatie die een mooie groei heeft doorgemaakt? Past de stijl en de opmaak nog bij de organisatie van nu? Jouw organisatie verandert, jouw klanten veranderen en de hele markt waarin je opereert verandert.
Om relevant te blijven, interessant te zijn, en de concurrentie voor te blijven, is het door ontwikkelen op online vlakken dus cruciaal. Zorg dat je met verschillende stakeholders praat, je jouw communicatiemiddelen analyseert en zorg voor optimalisatie van je website. Om antwoord te geven op de eerder gestelde vraag, Betekent deze eenmalige investering nou dat je achterover kunt leunen?
Het antwoord is simpel: nee!
Ben je op zoek naar een nieuwe website, wil je sparren over jouw online houdbaarheid of denk je aan een nieuwe opmaak?