Leestijd: 3 min.
Google stopt met Universal Analytics en biedt Google Analytics 4 aan als vernieuwde meetoplossing.
Dennis

Google stopt met Universal Analytics en biedt Google Analytics 4 aan als vernieuwde meetoplossing.

Google stopt met Universal Analytics en biedt Google Analytics 4 aan als vernieuwde meetoplossing.

Google Analytics heeft in 2020 Google Analytics 4, de vernieuwde meetoplossing gepresenteerd. Destijds gaf Google bij de presentatie aan dat iedereen ermee zou moeten leren werken, want het is de bedoeling dat Google Analytics 4 over een tijdje de huidige Universal Analytics (UA) vervangt. Een datum is bekend!  Vanaf 1 juli 2023 vervangt Google de welbekende Universal Analytics voor Google Analytics 4. Lees in onze blog meer over Google Analytics 4 (GA4), de mogelijkheden en wat de verandering voor jou inhoudt. 

Wat gebeurt er precies? 

  • Je kunt tot 1 juli 2023 nog gebruik maken van Universal Analytics-property om nieuwe gegevens te blijven inzamelen. 
  • Na 1 juli 2023 heb je nog maximaal 6 maanden toegang tot de eerder verwerkte gegevens in je Universal Analytics property. 
  • In de komende maanden laat Google weten welke vanaf welke datum bestaande Universal Analytics-property ’s niet meer beschikbaar zijn. Na deze datum kan je geen Universal Analytics-rapporten meer bekijken in de Analytics-interface, en heb je ook geen toegang meer tot je Universal Analytics -gegevens via de API.  

Waarom veranderen? 

De kans is groot dat je er al bekend mee bent, maar voorheen werden alle gebeurtenissen op jouw platform gemeten in relatie met de user data. User data zijn de gegevens die Google Analytics via cookies of browserinstellingen te weten komt. Het gaat hierbij bijvoorbeeld over leeftijd, geslacht of locatie van de gebruiker van jouw website. Bij gebeurtenissen mogen we denken aan aantal keren dat een bepaalde pagina bekeken is, welke downloads er gedaan zijn of welke aankopen voltooid zijn. De relatie van alle gebeurtenissen, of ‘sessions’, met de user data zorgt voor belangrijke informatie over het gebruik van jouw platform. 

Echter, door de opkomst van allerlei mobiele apps is deze informatie vertroebeld geraakt. Dat komt omdat Universal Analytics geen inzichten kan verkrijgen in het gebruik van jouw platform via die apps. Wanneer je website wordt geopend in bijvoorbeeld een applicatie als Instagram, is het voor Analytics van nu niet te zien. 

In de vernieuwde meetoplossing die Google aan zal bieden, zijn de gegevens wel te meten. Dus bij het gebruik van deze toepassing heb je in no-time weer duidelijke ‘bounce rates’, ‘time on page’ en andere data. Kortom; de nieuwe meetlat van Google geeft in één overzicht alle gegevens weer. Wel zo makkelijk. 

Hulp nodig bij het ontwikkelen van een website of webshop? Of ondersteuning nodig bij het overzetten van Google? Neem dan contact met ons op.

Onderneem de nodige stappen 

We kunnen iedereen aanraden om de stap naar Google Analytics 4 zo snel mogelijk te maken. De reden hiervoor, is dat je straks niet zonder je periodegegevens komt te zitten. Deze gegevens over een bepaalde periode geven namelijk een gedetailleerd inzicht in het gebruik van je website, en door nu over te schakelen heb je de mogelijkheid om informatie in te zamelen waar je misschien op in kan spelen. 

Maar hoe doe ik dat dan? 

Op de supportpagina van Google wordt er stapsgewijs uitgelegd hoe je eenvoudig de overstap maakt van Universal Analytics naar Google Analytics 4. Lukt het toch niet helemaal om de overstap te maken in Analytics? Dan staan wij natuurlijk klaar om je met de overstap te ondersteunen. 

Google Analytics 4-gegevens gebruiken in Google Ads 

Nadat Google Analytics 4-property is ingesteld, kan je rapporten bekijken en Analytics-gegevens gebruiken in je Google Ads-account. Als je optimaal gebruik wil maken van alles wat Google Analytics te bieden heeft, log dan in bij Google Ads en voer dan minimaal één van de volgende handelingen uit: 

  • Importeer conversies (voorbiedingen) en zorg ervoor dat je Universal Analytics-doelen uit de conversie-instellingen in Google Ads verwijdert om dubbele conversies te voorkomen. 
  • Voeg Analytics-doelgroepen toe aan een campagne of advertentiegroep (voor re-marketing).  

Hulp en advies nodig? 

Mocht je vragen hebben over Google Analytics of hulp kunnen gebruiken bij het opzetten van online marketing. Neem dan gerust contact met ons op zodat wij jullie verder kunnen helpen. 

Lees meer

Dennis Berends
Ate Bontjer

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

🖐 Hi, ik ben Ate! Waarmee kan ik je helpen?
Ate Bontjer