Leestijd: 8 min.

Een website is nooit af; het belang van doorontwikkeling

Stefan Kuhl

Wanneer de eerste versie van jouw website of webshop online staat en draait, is het tijd om te kijken naar doorontwikkeling. Welke pagina’s werken goed en welke iets minder? Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar nieuwe functionaliteiten binnen je website of webshop. Maar hoe belangrijk is het onderhouden en doorontwikkeling van jouw website of webshop? Dat lees je hier

Waarom moet je een website doorontwikkelen?

Veel mensen gaan er vanuit dat doorontwikkeling niet nodig is zodra je nieuwe website of webshop online staat, maar dat is niet het geval. Vanaf de livegang staat de basis. Na de livegang ga je de website of webshop verder uitbreiden en zorg je dat de bezoekers een nog betere ervaring hebben. Door de tijd heen merk je wellicht dat een bepaald proces op je website niet helemaal lekker loopt. Veel ondernemers vergeten vaak om mee te veranderen met de markt. Dat doe je dan ook door je website of webshop door te ontwikkelen.

Geen omzet zonder bezoekers

Of het nu een compleet nieuwe website is of een redesign, zoekmachine optimalisatie is een echte must. We hebben het dan over zoekmachine optimalisatie in de techniek van de website, maar ook een stukje content. Content is belangrijk, maar de techniek is de basis van de website. Wanneer de basis niet goed staat, heeft het schrijven van content weinig zin. Mensen onderschatten SEO (zoekmachine optimalisatie) in het ontwikkelproces, maar ook tijdens het doorontwikkelen. Google is namelijk continu bezig om de zoekresultaten zo gebruiksvriendelijk te maken. Wanneer Google merkt dat je niet actief bezig bent met het verbeteren van je website of webshop kom je ook steeds lager in de zoekresultaten. Een update is nooit slecht. Een update laat alleen maar zien dat je actief aan je website werkt. Wanneer Google ziet dat je continu bezig bent met het verbeteren van je website gaat Google je steeds meer waarderen waardoor je steeds hoger in de zoekresultaten komt. Hierdoor loop je ook steeds verder uit op je concurrenten die niet doorontwikkelen.

Snelheid en performance

Zoals wij hierboven al aangaven is content een belangrijk onderdeel om goed te scoren binnen de zoekmachines, maar er is nog een bepalende factor wanneer we het hebben over het hoger komen in zoekmachines en dat is de snelheid en performance van een website. Uit verschillende onderzoeken is dan ook gebleken dat de snelheid van je website een aantoonbaar effect heeft op het aantal bezoekers, maar ook op de conversie van je website. Snelle websites converteren namelijk beter dan trage. Niemand zit toch te wachten op een trage website? Dan haken we allemaal af.

Op het gebied van snelheid en performance zijn dan ook veel verbeteringen die je door kan voeren. Vaak begint het al bij de techniek, maar ook in de content. In de codebase zijn vaak verbeteringen te maken waardoor database queries sneller worden en scripts sneller en efficiënter worden gedraaid. Wij raden je ook aan om goed te kijken naar de content en dan met name naar de afbeeldingen die je gebruikt. Een kleiner formaat afbeeldingen of een kleinere bestandsgrootte kunnen wonderen doen. Ook in de zoekmachines!

Bezoekers veranderen in klanten

Bezoekers zijn leuk, maar je verwacht klanten. De gebruiksvriendelijkheid van je website speelt een grote rol bij conversie-optimalisatie. Een bezoeker kan namelijk verschillende struikelblokken tegenkomen in het proces van conversie. Elk struikelblok is een mogelijkheid voor de bezoeker om af te haken. Door deze struikelblokken weg te halen zorgen we dat de bezoekers veranderen in klanten. Dat verhoogt niet alleen de gebruikerservaring van de bezoeker, maar je hebt ook meer tevreden bezoekers! Daar worden we toch allemaal blij van.

Het toevoegen van nieuwe functionaliteiten

Dé belangrijkste vorm van doorontwikkeling zijn nieuwe features. Wellicht heb je nieuwe producten in je assortiment opgenomen of ga je een nieuwe dienst aanbieden? Denk er dan eens over na om een nieuwe landingspagina te laten ontwikkelen. Door nieuwe functionaliteiten toe te voegen aan je website laat je zien dat je continu bezig bent om je bezoekers een betere gebruikerservaring te bieden. Google waardeert dat en gaat je dan belonen met hogere posities in de zoekmachines. Daarnaast is het ook handig om je website te koppelen aan de systemen die je gebruikt binnen je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan je CRM-systeem of Exact Online voor je orders. Wij zijn van mening dat je veel sneller kan groeien door je website en andere digitale kanalen te integreren. Door al je systemen te koppelen worden processen soepeler en efficiënter. Maar de customer experience wordt ook veel beter wat uiteindelijk zorgt voor een hogere bestedingen van klanten. We kunnen heel kort zijn: Stop nooit met het doorontwikkelen van je site, zowel aan de business- als technische kant. Een website of webshop is geen eenmalig project, het is een proces.

Samenwerken aan nóg meer digitale slagkracht?

Stop nooit met het doorontwikkelen. Een website kan nog zó mooi ogen en technisch goed in elkaar zitten bij oplevering, maar als je vervolgens niets update, gaat je website drastisch dalen in de zoekresultaten. Als ondernemer moet je altijd relevant blijven. Bouw reputatie op, voeg nieuwe functionaliteiten toe en plaats nieuwe content. Wees niet bang om uit te breiden. Ben je klaar om het digitale landschap te domineren? Dan is doorontwikkeling een must. Bij X-Interactive helpen we je graag met het doorontwikkelen van jouw website of webshop. Dit kan zijn dat we een vast aantal uren per maand werken aan jouw website of webshop, of op aanvraag.

Lees meer

Dennis Berends
Ate Bontjer

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

🖐 Hi, ik ben Ate! Waarmee kan ik je helpen?
Ate Bontjer